fière

Een dag later dan gepland (want het was zo gezellig in Limburg) hebben we vanavond de eerste laag lak aangebracht. En was de BonBon al een heel ander busje toen de grondverf erop zat, nu was het net alsof we hem een smoking aantrokken. Al ons schuur en plamuurwerk was dus toch niet voor niets – met iedere baan die we met de roller opzetten werden we blijer. En trots. Maar aangezien beelden meer zeggen dan woorden…

6 comments

  1. Dag Jolanda,
    Heel erg mooi, het is al een tijd geleden….rijden jullie er nog steeds in?
    Ik wilde weten welke verf jullie gerold hebben voor het dak en of deze goed gehouden heeft?
    vriendelijke groet
    Ronald

    1. Hi Ronald,

      Sorry voor mijn late reactie! Jackie hier. Na 2015 is Le BonBon een winterslaap gaan houden en daar heb ik ‘m in 2020 eigenlijk pas weer volledig uit gehaald. Vond ie fijn 😉

      Op dit moment wordt er dus niet in gereden, maar hopelijk gaat dat dit jaar wel weer gebeuren! De verf heeft ontzettend goed gehouden en ziet er nog top uit, maar ik moet er dan wel bij zeggen dat de bus het grootste deel van de tijd binnen heeft gestaan.

      We hebben gerold met verf van de Action (ja, echt!). Wat alleen een beetje jammer was, was dat ik er vorig jaar achter kwam dat ik door de verf heen ben en de Action deze uit het assortiment gehaald heeft. Helaas pindakaas. Maar goed, als de verf van de Action al zo goed houdt, dan moet een ander merk toch hetzelfde kunnen bereiken? Hoewel ik het vermoeden heb dat de Action verf uit de fabriek van Akzo Nobel komt, dus dan hoort ie in het rijtje Sikkens-Hammerite-Flexa thuis. Hammerite gebruik ik trouwens ook, daar is ook een hoogglans variant van – rechtstreeks over roest, altijd goed natuurlijk. De zijspiegels waren helemaal verroest en een dikke laag Hammerite heeft wonderen gedaan.

      De bus staat in een loods waar nog meer oldtimers staan, waarvan een aantal eigenaren ook zelf hun auto rollen en zij gebruiken vaak (gewoon) Flexa. Ik was zelf bij de verwinkel geweest voor advies en toen werd het Devetaal van Drost Coatings. Naja, waarschijnlijk is het hierbij: zoveel mensen, zoveel meningen.

      Mocht je zelf gaan rollen, zeg ik na behoorlijk wat experimenteren met het zelf rollen van een oldtimer: goed voorwerk/vulwerk/schuurwerk is het halve werk EN het is zaak de verf goed te verdunnen, zodat het beter vloeit en je een gladder eindresultaat krijgt. Dat is bij ons toen op het dak echt supergoed gelukt.

      Zeg dat alleen niet tegen de meneer of mevrouw van de verfwinkel, want dan zal hij/zij je vertellen dat je de verf daarmee verzwakt. Daar zal best een kern van waarheid in zitten, maar er moeten toch meerdere lagen op en zonder verdunnen géén glad resultaat.

      Als het gaat over voorwerk, dan gaat het ook over roestbehandeling, en dan is dit mijn ‘bijbel’: https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

      Nou, als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel. Zoals je ziet, vind ik het superleuk om hierover te praten. Moet mezelf inhouden om niet meteen een heel boekwerk te schrijven als reactie op jouw vragen.

      Bedankt voor je interesse! Hoop dat je wat hebt aan de info.

      Groeten,
      Jackie

      1. De verf van de Action was overigens hoogglans op terpentinebasis. Dat zou ik je sowieso aanraden: hoogglans en op terpentinebasis 🙂 Hoewel alles natuurlijk afhankelijk is van de look & feel waar je naar op zoek bent. Matte verf kan dan ook een bewuste keuze zijn en bij matte verf heb je minder last van oneffenheden dan bij hoogglans. Keuzes, keuzes, keuzes…

  2. Dag Jackie,

    Ik heb inmiddels gereageerd via de site van de club. Ik heb goed voorwerk gedaan maar hier en daar zal ik nog wel wat over moeten doen. Het zit er niet zo strak uit als die van jullie maar dat was ook niet mijn grootste zorg…ik heb wel voorwerk goed gedaan qua roest verwijderen en grondlaag. Ik heb uiteindelijk voor sterke botenlak gekozen, die vloeit inderdaad niet zo mooi uit dus vandaag ook dat je sommige aanzetten beter ziet. Misschien wanneer de lak wat verweerd is over een jaar of 3 a 4 dat ik allemaal nog eens over doe. Tegen die tijd ben ik voor de helft met pensioen dus meer tijd. Nu deed ik alles naast mijn 40-urige werkweek en opvoeding van nakomertje; een nu 4-jarige dochter. Ik ben uiteindelijk zo’n 1,5 jaar bezig geweest met aftrek van ongeveer 6 maanden stalling, dus zeg maar een jaar.

    groet Ronald Verhagen

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.